Адаптація п'ятикласників спеціалістами СПС/ На порозі до середньої школи
Перехід учнів із початкової школи до середньої справедливо вважається кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те, що цей етап неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Часто зовнішні зміни збігаються у часі з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Усе це, безперечно, відбивається на успішності.
Отже, період переходу молодших школярів до середньої ланки навчального закладу , як правило, пов'язаний з певними ускладненнями. Упродовж одного – трьох місяців триває процес адаптації, який не завжди позитивно впливає на успіхи дитини. У цей період відбуваються зміни у психіці дитини, трансформуються усталені життєві поняття, розвивається теоретичне мислення, пам'ять і сприйняття стають осмисленими. Якщо в початковій школі діти тільки ознайомлювалися з навчальною діяльністю, то в середній – опановують основи самостійних форм роботи, активніше розвивають пізнавальну інтелектуальну сферу.
Вікові особливості молодшого підлітка: потреба в гідному становищі в колективі однолітків, в сім'ї; підвищена втомлюваність; прагнення обзавестися вірним другом; прагнення уникнути ізоляції, як в класі, так і в малому колективі; підвищений інтерес до питання про "співвідношенні сил" в класі; прагнення відмежуватися від усього підкреслено дитячого; відсутність авторитету віку; відраза до необґрунтованих заборон; сприйнятливість до промахів учителів; переоцінка своїх можливостей, реалізація яких передбачається у віддаленому майбутньому, відсутність адаптації до невдач; відсутність адаптації до положення "гіршого"; яскраво виражена емоційність; вимогливість до відповідності слова справі; підвищений інтерес до спорту.
Працівниками соціально-психологічної служби відділу освіти Усть-Чорнянської територіальної громади проводиться активна робота щодо супроводу та створення умов для успішного навчання й розвитку учнів у період переходу з початкової школи до середньої ланки. Збереження психо-фізичного здоров’я дитини, захист її інтересів, збереження здоров'я дитини та її психологічного благополуччя, забезпечення подальшого поступального розвитку кожної особистості.
Разом з усіма колегами власним досвідом роботи поділилась наша колегиня, практичний психолог Німецько-Мокрянської гімназії Банга Світлана Василівна. Вона провела роботу в діагностичному напрямку, досліджуючи рівень тривожності серед учнів, який є показником успішності адаптаційного періоду. Надалі планується просвітня робота та корекційний напрямок (за потреби) згідно результатів дослідження.
Для батьків учнів п’ятих класів надаємо коротку інструкцію розуміння успішного перебігу даної вікової кризи та можливих ускладнень в цей віковий період:
Як зрозуміти, що дитина успішно адаптувалася?
- Задоволеність дитини процесом навчання; дитина легко справляється з програмою.
- Ступінь самостійності дитини при виконанні ним навчальних завдань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише після спроб виконати завдання самому.
- адоволеність міжособистісними відносинами – з однокласниками і вчителем.
Ознаки дезадаптації:
- Втомлений, стомлений зовнішній вигляд дитини.
- Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день. Прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.
- Небажання виконувати домашні завдання, негативні характеристики на адресу школи, вчителів, однокласників. скарги на ті чи інші події, пов'язані зі школою.
- Неспокійний сон, труднощі ранкового пробудження, млявість.,постійні скарги на погане самопочуття.
Голова методичного об’єднання
практичних психологів та соціальних педагогів
відділу освіти Усть-Чорнянської ТГ
Шпір Борис Борисови